바로가기 목록

학술지(농촌경제)

제4유형
  • 농촌마을의 리더십 구조와 역할에 관한 연구
  • 보고서 이미지 없음

    저자
    허장 , 정기환
    등록일
    2002.12.01

    ※ 원문보기 클릭 시 에러가 나는 경우 조치 방법 : "고객센터 - 자주하는 질문" 참조

  • 목차

    • 제1장 서

      1. 연구의 필요성1
      2. 연구의 목적3
      제2장 이론적 논의
      1. 리더십 구조의 변화
      4
      2. 농촌발전과 리더십에 관한 이론적 논의11
      제3장 연구의 분석 틀과 방법
      1. 연구의 분석
      틀26
      2. 연구의 범위와 방법27
      제4장 리더십 구조와 역할 - 우편 설문조사 결과
      1.
      응답자 일반현황32
      2. 리더십의 역할35
      3. 마을에 대한 평가와
      요인41
      4. 요약51
      제5장 리더십 구조와 역할 - 사례조사 결과
      1. 홍성
      문당리 오리농업 사례53
      2. 장성 한마음공동체 사례62
      3. 광양 청매실농원
      사례69
      4. 서천 아리랜드 사례75
      제6장 조사결과의 분석 및 함의
      1. 마을
      발전 요인별 분석81
      2. 정책적 함의87
      제7장 요약 및 결론
      부 록
      1.
      부표93
      2. 조사표100
      Abstract109
      요 약
      농촌이 급격하게 변화하는 가운데 오늘날 농촌의 리더십은 새로운 역할을 수행할 필요가 있다. 이 연구는
      농업, 농촌발전의 핵심적 역할을 담당하도록 요구받고 있는 마을단위에 초점을 맞추고, 마을이 가지고 있는 농촌 리더십의 역할과 구조를 파악하였다.
      이를 통하여 농촌발전을 효과적으로 달성하기 위하여 필요한 요인을 추출해 내는 것을 목적으로 하였다.
      이론적 논의를 통하여 리더십의 개념을 살펴보고 지도자의 인적 자본, 마을의 사회적 자본, 정책지원을
      통한 주민동원, 그리고 물리적 여건에 관련된 이론적, 경험적 문헌들을 살펴보았다. 연구의 분석 틀 설정을 위하여 마을 발전과 관련된 요인으로서
      지도자의 인적 자본, 마을사회 내부에서의 사회적 관계, 정책적 지원, 마을의 지리적·자연적 여건 등 네 가지를 설정하였다.
      이와 같은 분석 틀에 입각하여 한국농촌경제연구원의 현지통신원, 이·통장, 새마을지도자, 새마을부녀회장
      등 전·현직 공식적 지도자를 대상으로 우편 설문조사를 실시하였다. 또, 비교적 성공적으로 마을의 발전적 변화를 이룩하고 있는 지역을 네 곳(홍성
      문당리 환경농업시범마을, 장성 한마음공동체, 광양 청매실농원, 서천 아리랜드) 선정하여 심층 사례연구를
      실시하였다.
      오늘날 새로운 농법과 기술 등에 대한 혁신적 사고를 가지고 적극 이를 수용하며, 지역의 물리적 여건의
      활용, 그리고 농업의 개방화에 따른 불안한 미래를 마을 발전의 외부적 계기로 삼는 노력을 기울이는 새로운 지도자가 요구되고 있다. 이를 위하여
      지도자는 마을사회 안팎에서의 사회적 관계를 사회적 자본으로 갖추어야 하지만 현재 마을의 지도자들은 그러하지 못한 상태이다. 그러나 농촌주민
      사이에 남아 있는 높은 신뢰는 중요한 사회적 자본으로서 마을 발전의 동력으로 작용할 수 있다. 정책적 지원은 마을의 사회적 자본을 활용하여 초기
      혁신을 확산시킬 수 있는 중요한 유인책으로 작용할 수 있으며, 지역의 물리적 여건은 발전을 위한 촉진 혹은 제약요인 모두가 될 수 있는 중립적
      요소이다.
      이러한 분석결과를 토대로 한 정책적 함의는 다음과 같다. 마을 안의 사회·경제조직을 활성화하여 자발적인
      마을발전 계획 수립을 장려한다. 농민교육 프로그램에 다양한 성공사례를 소개하여 이를 스스로 벤치마킹할 수 있도록 한다. 다양한 지역개발 전문가를
      활용하여 주민의 동기화의 계기를 제공한다. 초기에 가시적인 성과가 이루어질 수 있도록 정부가 집중 지원하고 일정한 성과에 대해서는 적극적인
      홍보가 있어야 한다.

    • Since mid-1980s, Korean rural societies suffer from the lack of young,
      active and devoted leaders, mainly due to massive drain of human resources.
      Meanwhile, there are certain changing trends in governmental subsidies for
      agricultural and rural development: government promotes the villagers themselves
      to prepare developmental plans and apply for the subsidy. It means that there
      exist some village residents who have visions as well as information for their
      own villages in order to get the assistances. For it, however, either
      traditional leaders, who have been mostly elder and dependent on personal
      authority, or administrative leaders such as head of Li(Village) do not seem to
      be quite suitable to the current changed situation. The purpose of this study is
      to understand the roles and structure of rural village leadership, and to
      identify factors which are positively related with successful development of
      rural villages.
      Four factors are theoretically discussed: human capital of leaders,
      social relationship, governmental subsidization, and the physical setting of the
      village. These factors would be influenced by some critical events occurred
      within and without. Carefully sampled formal leaders have been sent
      questionnaires, and four villages selected for in-depth case study;
      Environment-friendly Model Farm in Hongseong, Hanmaeum Community in Jangseong,
      Cheongmaesil Farm in Gwangyang, and Ariland in Seocheon.
      Many rural people thought the leaders' personal characteristics less
      important than high motivation of villagers and physical setting of villages.
      Through the in-depth interview with successful leaders, however, it proved that
      their innovative minds and strong will have been one of key factors of the
      success. Those innovations they have, for instance, are the introduction of duck
      farming in Hongseong, and the working out a way to process and add values to the
      raw plum in Gwangyang. Physical settings have also been mobilized to become a
      new income source in Gwangyang and Seocheon. Uncertainty and anxiety from the
      agricultural globalization were para- doxically contributory to the adoption of
      environment-friendly agriculture in Hongseong and Jangseong.
      Survey respondents thought the social relationship within the village-
      -strong narrow solidarity--and the active external relationship--weak broad
      solidarity--as the most crucial properties of the leaders. Strong community
      solidarities, either traditional or religious, have played key roles in
      particular in expanding and spreading the promising results at the initial stage
      as successful cases of this study have shown.
      Governmental subsidy has definitely contributed to the rural
      development in general. However, what should be emphasized is that it is only
      true in which there exist sufficient motivations by leaders and mobilization
      made by high social capital within the villages. It can be also safely said that
      the subsidization would provide the villagers with incentives with which initial
      outcomes can be widely known to others.
      Many rural people blamed the physical condition of their own villages
      for under-development. It is found, however, that those conditions are rather
      neutral in terms of village development. What is crucial is how to utilize the
      strong points and opportunities over weaknesses and threats.
      A few policy suggestions are in order. Firstly, it is necessary to
      encourage so-called 'new-type leaders' to emerge, who are equipped with
      aspiration, information and solid social relationships as well as various
      managerial skills. Secondly, in Korean villages, there still exist traditional
      social relationships within a community, which are valuable social capital for
      development. Various social networks are also precious social capital, and it
      needs to encourage the potential leaders to broaden social networks--for
      instance, to provide educational trips to exemplar villages. Thirdly, it is
      important for the government to connect the experts in regional planning with
      village leaders. The experts can advise the villagers through analyzing the
      features and potentials--i.e. social capital--of the villages. Finally,
      governmental subsidies should be timely offered so that the villagers witness
      promising outcomes relatively at the early stage of development. Initial success
      would inspire them with pride and self-confidence in further progress.

    요약문

    저자에게 문의

    허장 이미지

    저자소개
    허장 (Heo, Jang)
    - 명예선임연구위원
    - 소속 : 개발전략팀
    저자에게 문의

    보고서 이미지

    게시물 작성 입력폼

    구매안내

    KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.

    판매대행사
    (주)정부간행물판매센터http://www.gpcbooks.co.kr사이트 바로가기
    서울특별시 중구태평로 1가 25번지
    TEL 02) 394-0337, 734-6818
    FAX 02) 394-0339
    판매서점
    판매서점
    교보문고 http://www.kyobobook.co.kr/
    영풍문고 http://www.ypbooks.co.kr/
    알라딘 http://www.aladin.co.kr/


    활용도 정보
    활용도 정보
    상세정보 조회 좋아요 다운로드 스크랩 SNS공유
    52702 0 54 0 0
    • 같은 분야 보고서가 없습니다.
    • 같은 분야 인기 보고서가 없습니다.
    의견남기기

맨위로