-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
산지유통인의 법인화와 계약재배 참여방안 연구

목차
제1장 서론
제2장 산지유통인의 성격 및 유통참여 현황
제3장 계약생산과 포전거래
제4장 산지유통인과 농가의 포전거래 실태 조사 분석
제5장 산지유통인의 법인화와 계약재배 참여방안
요약문
농산물의 유통환경이 급격하게 변화함에도 불구하고 산지단계에서는 여전히 수집 및 출하기능을 담당하는 산지유통인의 역할이 매우 높은 비중을 차지하고 있다. 산지유통인은 개별 상인입장에서 산지유통에 참여하는 전문적인 산지수집상으로 주로 배추와 무 같은 노지채소의 포전거래에 참여하여 산지 생산량의 70~90%를 취급하고 있다.
산지유통인에 의한 포전거래는 농가입장에서 가격위험 회피수단, 미래가격 발견, 수급 및 생산조절, 농가소득 안정 및 노동력 부족 문제 해소 등의 경제적 기능이 있는 것으로 나타나고 있다. 그러나 포전거래는 계약의 불안정성, 농협 계약재배의 비활성화, 농가의 투기 조장과 정부정책의 신뢰도 저하, 산지유통인의 기능 한계 등의 역기능도 다양하게 나타나고 있다.
따라서 기존 개별상인 중심의 산지유통인을 조직화(법인화)하여 산지유통 활동과 거래행위에 대한 정보를 공개하고, 거래형태를 정형화된 계약재배 중심으로 전환시킴으로써 유통참여자와 정부정책 담당자의 합리적인 의사결정이 이루어지도록 할 필요가 있다. 이 연구는 포전거래에 참여하는 산지유통인과 농가에 대한 직접조사를 통해 산지유통인의 효율적인 법인화 방향과 계약재배 참여방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to find out economic functions of agricultural produce traders in production areas and analyze advantages and disadvantages of the forward contract commonly known as 'batteggi' for lump-sum buying and selling of agricultural produce on a future date. This study also suggests various ways of incorporating the traders into an organization and improving the trading method based on surveys of farmers and the traders.
Agricultural produce traders, along with producer organizations, are a key player in the supply of agricultural produce. They collect and ship agricultural produce on behalf of small farmers, handling as much as 70-90% of the total transaction volume of major field vegetables. According to a survey by the national association of agricultural produce traders and the data on the traders who are registered with retail markets, it is estimated that there are about 5,000 to 5,500 agricultural produce traders in the country, and the market value of fruit and vegetables they have traded in 2009 is estimated at more than 3.7 trillion won.
There are various economic functions of a forward contract. These include price hedging, future price setting, supply and production control, price risk management for consumers, provision of opportunities to gain speculative profits, playing the role of a supply channel, making the shipment system efficient, increase in social welfare, mitigation of price volatility, stabilization of income, provision of private finance, credit enhancement, elimination of labor shortage in farms, and playing the role of a future contract. But there are also problems with the forward contract. Since the forward contract is a non-standardized contract, it distorts the market and discourages Nonghyup's contract cultivation. Also, it encourages speculation by farmers and lowers the credibility of government policies.
Incorporation of local agricultural produce traders can take various forms, such as a corporation co-invested by the current trader association and related businesses, a corporation invested by large traders, a corporation co-founded with Nonghyup, a corporation jointly invested by producers and traders, and a corporation co-invested with a food company. There could be various ways of promoting the incorporation. These include switching the beneficiary of the current logistical support from individual traders to corporations, provision of the logistical support fund to local distribution corporations by making them eligible to receive financial support through the projects aimed at stimulating local logistics and stabilizing the supply of agricultural produce, provision of various types of logistical support to distribution corporations, and promotion of checkoff organizations and commodity-based associations.
Also, some improvements may be considered with respect to the forward contract. For example, breaching the contract may be banned by law and the downpayment may be eliminated by readjusting the penalty for breaching the contract to a realistic level. As for prerequisites to improving the forward contract, the following measures can be considered: standardization of the contract in a written format, disclosure of all information related to forward transactions, construction of a dispute settlement system for agricultural forward contracts, evaluation and provision of credit rating of contract parties, and standardization of the contract.
Researchers: Jeon Chang-Gon, Choi Byung-Ok, Kim Dong-Hoon
E-mail address: cgjeon@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

-
상세정보 조회48580
-
좋아요0
-
다운로드83
같은 분야 보고서
-
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대체식품 시장 변화에 따른 축산업의 대응 과제
이용건2024.10.30KREI 보고서 -
농산물 수급관리 고도화를 위한 디지털기술 활용실태와 정책과제
최병옥2024.10.30KREI 보고서 -
농식품 글로벌 가치사슬 위험 요인 분석과 대응 방안연구
김종진2024.10.30KREI 보고서 -
수직농장의 운영 실태와 정책과제
서대석2023.09.30KREI 보고서 -
농산물 유통환경 변화 대응 현황과 시사점
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(3/3차년도)
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
2023('22년 기준) 김치산업 실태조사 분석보고서
박기환2023.12.30KREI 보고서 -
농산물 물류 효율화를 위한 정보화 방안 도출
송치홍2022.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(2/3차년도)
김성우2022.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업·농촌 여건변화 대비 농지은행 대응방안
- 이전글
- 파프리카 대표조직 발전방안 연구