-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농촌산업육성법(가칭) 제정 연구

목차
제1장 서론
제2장 국내 농촌산업 현황과 새로운 형태의 농촌산업 분석
제3장 농촌산업 육성과 관련된 법령의 체계
제4장 산업육성과 관련된 법령상 지원체계
제5장 농촌산업육성법(가칭) 제정에 관한 의견 수렴
제6장 농촌산업 활성화를 위한 농촌산업육성법(가칭) 법령 제정 방안
제7장 농촌산업 활성화를 위한 입법제안 및 해설
요약문
농촌산업은 지역의 부존자원을 기초로 소득기회와 일자리를 창출하는 것으로 농촌지역경제의 활성화를 위해 매우 중요한 과제이지만 관련 정책이 여러 부처에 산재되어 종합적이고 효율적인 정책추진에 한계가 있는 만큼 관련 법률들을 통합․조정하여 종합적 추진이 필요하다.
새로운 정부의 출범과 동시에 농림축산식품부가 범부처 차원에서 6차 산업화를 활기차게 추진하고 있다. 6차 산업화는 농촌산업과 밀접한 관련을 갖고 있으며, 1차, 2차, 3차 산업의 융복합화를 통해 달성할 수 있다. 그러기 위해서는 이를 뒷받침할 법적 근거가 필요하다.
Rural industries create job and income opportunities based on local natural resources. These industries are very important to revitalizing the rural economy, but there are limitations to efficiently and comprehensively carrying out related policies because government roles and duties overlap among various ministries. Therefore, it is necessary to integrate and revise related laws to comprehensively carry out the policies. For this reason, this study aims to lay down a legal basis needed to develop rural industries. The current state of rural industries is examined to reflect new trends, and limitations and mechanisms of existing related laws are analyzed to refine the legal system needed to develop rural industries.
A rural industry can be conceptualized as being a rural-based industry that takes advantage of local resources and that embraces the concept of convergence among the primary (agriculture), secondary (manufacturing), and tertiary (service) industries.
This study examined the current rules governing the development of rural industries on an individual industry basis. In addition, targeted beneficiaries of government support for rural industry development projects and their contents are reviewed in the following seven project fields: infrastructure development, agriculture, food, horticulture, livestock farming, fisheries, and resource development for rural tourism.
Based on this review, limitations to providing rural industry support under the current laws are derived. First, although a rural industry that integrates agriculture with manufacturing and service industries can be viewed as having a new industrial structure, it is difficult to flexibly respond to the demand for forming ties and promoting cooperation among the industries because the current legal system regards each industry (i.e., agriculture, manufacturing, and service industry like tourism) as a separate target of policy implementation. Second, human resource development and intermediate support organizations that can support and revitalize convergence activities are lacking and the legal basis that can provide institutional support, too, is insufficient. Third, a rural industry has a strong characteristic of being a regional industry, thus it is necessary to have rural industry policies at each administrative level (i.e., village, city-county, and city-province levels) and yet there is no legal basis to support it.
This study analyzed the support system and basic framework of 13 laws, such as the Industrial Technology Innovation Promotion Act, the Industry Convergence Promotion Act, and the Industrial Technology Research Association Promotion Act, that are legislated to promote domestic industries. In addition, in order to examine the Japanese cases of promoting rural industries, this study analyzed the legal framework of the 'Law for Promoting Business Activity through Collaboration Between SMEs and Agriculture, Forestry and Fishery,' which is the legal basis for collaboration among agriculture, manufacturing and service industry, and the 'Act on the Creation of New Businesses by Farmers and Fishermen Utilizing Local Resources and Promotion of Utilization of Local Agricultural and Marine Products,' which is often referred to as the Law on Sixth Industrialization.
In order to collect opinions on legislating a law that aims to foster the development of rural industries, a survey was conducted among experts, and the survey results showed that there is a consensus on the need to legislate such a law. 95.1% of respondents said that it is necessary to have an independent law like the Rural Industries Promotion Act (tentative name) to revitalize rural industries. As for measures that need to be taken to support project participants and companies, the survey showed that there is a significant need for expanding sales network and markets (28.2%) and business incubation and consulting (27.2%).
The basic directions for legislating the Rural Industries Promotion Act are suggested as the following. First, the basic ideology should be set on maintaining and developing rural society and communities. Second, the legal concept of rural industry should be built to conform to the special law. Third, a basic plan, as well as an action plan, should be set up to systematically foster rural industries. Fourth, a legal foundation to revitalize intermediate support organizations should be laid down. Fifth, a legal basis to foster rural industries should be laid down. Sixth, industry conversion and win-win cooperation should be strengthened in rural areas.
Researchers: Yong-Lyoul Kim, Myung-Un Jeong, and Ja-Hye Min
Research period: 2013. 5. - 2013. 8.
E-mail address: kimyl@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회30522
-
좋아요0
-
다운로드2
같은 분야 보고서
-
현장 중심의 농촌재생 모델 개발 실증연구(2/5차년도)
성주인2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농산어촌 마을 패널 조사 결과
한이철2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 지역사회에서 청년의 역할을 고려한 일자리 정책 구상
강마야2024.12.30KREI 보고서 -
농산어촌 마을 패널 조사 사업 (5/10차년도)
한이철2024.12.30KREI 보고서 -
농산업인력확보를 위한 이주배경청년의 노동실태와 정책과제
박미선2024.10.30KREI 보고서 -
현장에서 찾은 농촌재생 – 농촌재생 모범사례 10선
심재헌2023.12.30KREI 보고서 -
농촌재생 사례 DB 구축 및 농촌재생 적용사례 대상 모니터링 및 분석·평가 방법론 개발
진장익2023.12.30KREI 보고서 -
농촌재생 모델의 현장 실증을 위한 리빙랩 방법론 및 도구 개발 연구
오형은2023.12.30KREI 보고서 -
농산어촌 마을 패널 조사 사업(4/10차년도)
송미령2023.12.30KREI 보고서 -
2023년 농산어촌 마을 패널 조사 결과
송미령2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농촌산업육성법(가칭) 제정 연구: 요약본
- 이전글
- 농가소득 안정정책