-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농림수산업자신용보증기금의 여건변화와 발전방안

목차
제1장 서 론
제2장 농신보 운용현황
제3장 농신보 이용실태와 성과분석
제4장 농신보 여건변화와 과제
제5장 농신보 역할강화를 위한 과제
요약문
농업이 성장 동력을 확충하고 지속적으로 성장하려면 농업부문에서 투자가 활발히 이루어져야 한다. 농업의 자본제약에 의해 농가에 필요한 자금이 충분히 공급되지 못하는 것을 보완하고 농업발전에 필요한 자본조달을 확대하기 위해 정부가 정책적으로 개입하는 농업정책금융을 공급한다. 이러한 농업정책금융 수단 가운데 하나가 신용보증이다. 최근 저금리 추세가 지속되면서 신용보증으로 농가의 차입여력을 확대하는 농신보의 역할이 더욱 중요해지고 있다.
그러나 농신보가 농업부문의 신용력을 보완하는 역할을 충분히 하고 있는지에 대해 검토해 볼 필요가 있다. 농가의 차입규모가 정체되는 등 신용경색현상이 나타나고 고금리의 사채이용 비중이 높아지고 있음에도 불구하고 농신보의 운용배수율이 낮아 보수적으로 운용되고 있는 것으로 판단되기 때문이다.
이 연구는 농업구조의 변화와 농산물 시장개방에 따른 농업수익성의 악화, 저금리구조의 금융환경 변화 등 외적 여건 변화에 대응하여 농신보의 역할을 강화하는 방안을 마련하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 농신보의 현황, 성과와 문제점을 분석하고 여건 변화에 따른 과제를 선정한 후 농신보의 역할강화를 위한 과제를 제시하였다. 이 연구는 농업정책금융 및 농신보 제도개선방안 연구의 세부과제로 시행되었다.
Research Background
The Agriculture, Forestry and Fisheries Credit Guarantee Fund (Nongshinbo) was established and has been run since 1971, to enhance credit of farm and fishery households by providing credit guarantees based on fund’s underlying assets to financial institutes. Recently, as the structure of agriculture changes and the agricultural policy fields are expanding, a demand for role enhancement of Nongshinbo is increasing. However, some people cast doubt on the effectiveness of Nongshinbo in that the ratio of guarantee utilization of Nongshinbo is low of 3.68. They say that the Nongshinbo is not fulfilling its purpose sufficiently, because of its conservative management in solving the credit crunch problems in the agriculture sector. We need to point out the reasons and set direction to make the Nongshinbo strengthen its role by counteracting actively the changes in the environment.
Method of Research
We presented the statistics on the fund raising, credit guarantee, subrogation payment and so on to understand the operational status of Nongshinbo. In addition, we draw implications by reviewing the other credit guarantee funds such as Korea Technology Finance Corporation and the credit guarantee system in the U.S. We suggested main results of the farm survey to analyze the condition of the Nongshinbo credit use and examined the accomplishment of the Nongshinbo in terms of credit easing of farm households and the financial institution solvency. The performing deficiencies of the Nongshinbo have also been inspected. We propose the basic direction for enhancing the role of Nongshinbo under the changing circumstances.
Conclusion and Implication of Research
The amount of credit guaranteed loan for one year was up to 12.4 trillion won before and after the year 2001 in which the policy for farm household debt problems has been implemented. However, as the subrogation payment was expanding due to an insolvency of farm household, the total amount of credit guaranteed loan has declined since 2007, following the tightening qualifications. The proportion of governmental funds credit to all funds credit in the guaranteed loan is 63% at the end of 2013 showing that the credit guarantee is focusing on the governmental funds.
The Nongshinbo has played some important roles such as broadening the supply of credit to farm households who have low credit and dropping the rate of loan and expanding solvency of the farm households. In implementing the agricultural policies, the Nongshinbo improved the policy effect by increasing the size of loan etc. Nevertheless, it is still unsatisfactory in credit easing due to the low ratio of guarantee utilization of Nongshinbo and the lack of expertise in evaluation of business value. The separated structure between the credit guarantee organizations and the lending organizations, the lack of connection with the agricultural policy, and less diversity of business are tasks to be dealt with.
In recent years, Korean farm households have been confronted with changes in agricultural environment along with lasting low interest rates, changes in agricultural policy for exports of agricultural products or agricultural technology and so on. We suggest five basic directions for enhancement of the role of the Nongshinbo. First, we should supplement Nongshinbo’s credit guarantee system to revitalize investment and prevent worsening profitability in the agricultural sector. Second, we should widen the range of the credit guarantee beneficiaries in response to the changes in agricultural structure. Third, the enlargement of the credit guarantee business areas that are necessary to agriculture is needed. Fourth, the management system to strengthen the connection between the credit guarantee system and the agricultural policy has to be constructed. Fifth, we should reorganize the management system of Nongshinbo to improve the speciality and promote the continued work innovation.
To be specific, the avoidance of borrowers has to be minimized by increasing the ratio of partial guarantee from 85% to 90% and definitizing considerations for subrogation payment decision. To enlarge the credit guarantee business area, we should introduce the system that relates investment to the credit guarantee and credit guarantee insurance system to broaden the business range. The high-dimensional cooperative system between the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and Financial Services Commission is needed to strengthen the connection between them. Finally, some methods should be considered to enhance independence of the Nongshinbo whose administration is now consigned to National Agricultural Cooperative Federation, and furthermore, Nongshinbo should be an independent institution.
Researchers: Hwang Eui-sik, Lim Ji-eun
Research period: 2014. 1. ~ 2014. 12.
E-mail address: eshwang@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회40329
-
좋아요2
-
다운로드102
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농지 거래 행태조사와 제도 개선 방안
- 이전글
- 농업정책금융 및 농신보 제도개선방안 연구