-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
축산부산물 유통구조 개선 방안

목차
제1장 서론
제2장 축산부산물의 범위 및 공급 동향
제3장 축산부산물 유통 구조 현황 및 문제점
제4장 단계별 부산물 유통실태 분석과 시사점
제5장 축산부산물 유통구조 개선방안
제6장 요약 및 결론
요약문
축산부산물은 가축이 도축되어 주산물인 정육이 생산되는 과정에서 부수적으로 발생하는 모든 것을 포함한다. 이러한 부산물은 생산농가에게는 소득원의 일부분으로, 소비자에게는 먹거리로써 의미가 있다. 축산부산물의 많은 부분이 식용으로 이용되기 때문이다.
전통적으로 축산부산물을 이용한 먹거리는 소비자의 사랑을 받아왔다. 그러나 이에 상응하는 축산부산물에 대한 관심은 부족하였던 것 같다. 정부의 축산부산물 시장 감시 노력이 부족하였고, 이에 대한 연구도 부족하였다. 이로 인하여 축산부산물 유통구조는 불투명하고 소비자는 부산물의 유통과정에 의구심을 가지고 있는 상황이다.
이 연구는 축산부산물의 유통구조를 밝히고 개선 방안을 제안하기 위하여 수행되었다.
The market for animal by-products has been changing. First, household consumption of the by-products is decreasing. Second, the food service and processed food industries using them are growing. Third, imports of the by-products are on the rise. In these changes, consumers are expressing concerns over the by-products' sanitary safety.
In the case of by-products, food safety and the level of income are important to consumers and farms, respectively. If the by-products market worsens, food safety for consumers is threatened, and farms experience a reduction in income. For this reason, domestic by-products should adapt to the changing market in order to compete with imported products.
In order to adjust to the market changes, it is needed to establish a mass marketing system in response to bulk purchases, and to mitigate consumers' negative perception of by-products. Also, price competitiveness should be secured through cost reduction to be more competitive than imported products.
The problems of the market for animal by-products can be summarized as follows: a supply-demand imbalance; wholesalers' small scale and underinvestment; lack of sanitation-related regulations; inadequate quality standards; and the opaque market.
The supply and demand imbalance of by-products is classified into a seasonal supply-demand imbalance and a supply-demand imbalance by part.
Slaughterhouses try to make long-term contracts with wholesalers in order to avoid these types of imbalance and pass these risks on to wholesalers. The danger of the supply-demand imbalance prevents wholesalers' scaling up.
Investment is essential to create the mass marketing system of by-products and decrease consumers' distrust. However, investments are insufficient because of the risk due to the supply-demand imbalance of the by-products market and wholesalers' small scale.
In accordance with the Livestock Products Sanitary Control Act, animal by-products are included in meat and thus managed. As there has been criticism that sanitary control regulations for them are inadequate, a manual for meat by-products sanitary control in slaughterhouses was published. Nonetheless, this is not sanitary management by legislations. Moreover, HACCP standards, the framework of food sanitary control, are not applied to the by-product either.
Although by-products of various qualities are distributed, there are no quality standards and labeling regulations, which leads to the lack of information on their quality. For example, beef by-products sold in slaughterhouses are traded at different prices according to the type of living matter but are distributed without labeling the differences in quality.
The market for animal by-products lacks a system for collecting and releasing reliable market prices. The by-products price surveys, which are partially conducted, are irregular or limited to specific parts, which limits the utilization of information. Also, the surveys are insufficient in representing the present status of the whole market for by-products.
We proposed the following plans to improve the marketing structure of animal by-products: inducing investment in by-products processing facilities; setting up sanitary control standards; and securing the transparency of the by-products market.
Investment in by-products processing facilities is needed at the level of the first by-products wholesalers. In this case, it is necessary to invest in slaughterhouses' external facilities. Under the current law, there is inefficiency of cleaning by-products twice, but investment in the external facilities could be efficient in other aspects. That is, processing facilities can be scaled up by linking several slaughterhouses. In addition, slaughterhouses can continue to utilize the present long-term contracts.
The establishment of sanitary control standards for by-products can be divided into 1) giving legal status to the manual for meat by-products sanitary control in slaughterhouses and 2) setting up HACCP standards for the by-products marketing industry.
To enhance the transparency of the animal by-products market, the market's closed feature can be mitigated by establishing by-products quality standards and surveying and releasing by-products prices. By-products are distributed without labelling the differences in their quality . The establishment of quality standards will increase information on quality, decrease search costs in transactions, and promote trade. Also, the measure to survey and release prices is the easiest way to facilitate market competition. It is necessary to seek a method to systemize by-products price surveys that are conducted individually and irregularly.
Researchers: Song Woojin, Lee Hyungwoo, Seo Gangchul
Research period: 2015. 1. ~ 2015. 10.
E-mail address: gnos@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회38990
-
좋아요3
-
다운로드272
같은 분야 보고서
-
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대체식품 시장 변화에 따른 축산업의 대응 과제
이용건2024.10.30KREI 보고서 -
농산물 수급관리 고도화를 위한 디지털기술 활용실태와 정책과제
최병옥2024.10.30KREI 보고서 -
농식품 글로벌 가치사슬 위험 요인 분석과 대응 방안연구
김종진2024.10.30KREI 보고서 -
수직농장의 운영 실태와 정책과제
서대석2023.09.30KREI 보고서 -
농산물 유통환경 변화 대응 현황과 시사점
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(3/3차년도)
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
2023('22년 기준) 김치산업 실태조사 분석보고서
박기환2023.12.30KREI 보고서 -
농산물 물류 효율화를 위한 정보화 방안 도출
송치홍2022.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(2/3차년도)
김성우2022.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 대북 식량지원프로그램 구축 방향
- 이전글
- 시설원예 생산자재 산업의 현황과 발전방안