-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농업의 다원적 기능 확충 방향과 과제

목차
제1장 서론
제2장 한국 농정 전개 과정과 지속가능성 실태
제3장 농업의 지속가능성과 다원적 기능: 이론적 검토
제4장 다원적 기능 확충을 위한 정책 방향: 농업 환경 정책을 중심으로
제5장 다원적 기능 확충 과제
요약문
농업·농촌 인구 감소와 고령화 심화, 농가소득 정체, 수입 농산물과의 경쟁 심화 등 농업 부문 안팎의 여건은 점차 악화되고 있고 농업인과 농촌 주민의 삶도 더욱 어려워지고 있다. 그동안 국내 농업 경쟁력을 강화하고 스마트팜 등 새로운 시도를 꾀하는 이유도 이러한 어려움을 극복하려는 노력의 일환이다. 한편 최근 개헌 논의에서 부각되었듯이 농업의 공익적 기능을 강조하는 흐름도 나타나고 있다. 농업이 사회에 기여하는 바를 면밀하게 살펴 사회적 공감대를 얻고자 하는 시도라 할 수 있다. 그럼에도 이러한 흐름이 어떻게 진행되었고, 이를 어떠한 식으로 파악하여 향후 방향을 잡아야 할지 논의가 충분히 이루어지지 못했다.
이 연구는 한국 농업의 지속가능성과 다원적 기능 확충이라는 두 개념이 연동될 수 있다고 주장하고 있다. 즉, 농업의 다원적 기능 확충을 발판으로 한국 농업의 지속가능성을 높일 수 있다는 주장을 제시하였다. 이 과정에서 한국 농업의 지속가능성 실태와 문제점, 다원적 기능 정의와 특징 등을 이론적으로 분석하고 통계자료와 사례조사로 논거를 뒷받침하였다. 이를 토대로 향후 한국 농업의 지속가능성을 높일 수 있는 방안의 하나로 다원적 기능 강화 필요성을 제기하였다.
Background
The elements that make sustainable agriculture vary according to previous studies. However it is common in most of studies that sustainable agriculture implies that it can reproduce economically, maintain broader relationships with other sectors, including the agricultural sector, and utilize natural capital sustainably without the overburden of the environment and ecosystem. In this study, we examine the reason for degeneration of Korean agricultural sustainability. It could be due to the pressure of market opening and aggravation of terms of agricultural trade as well as the changes in social demand for the function and role of agriculture.
The problem about the sustainability of Korean agriculture leads to the question of how to make the balance between economic, social and environmental sustainability. In order to answer this question, we have to decide whether we shift our focus to one of the various functions and roles performed in the agricultural sector. Now it is a time to consider whether the function, role, and direction of Korean agriculture should be changed.
Research Objective
The objective of this study is to propose the direction and tasks needed to expand the multifunctionality in agriculture in the sense that the sustainability and multifunctionality in agriculture can make a virtuous cycle.
Sustainability and Multifunctionality in Agriculture: Theoretical Review
In this study, the key elements of multifunctionality are defined as 1) public goods which are jointly produced by agricultural activity; 2) it brings positive and negative externalities but is not sufficiently provided due to the market failure; 3) thus market intervention is required to provide it at the socially optimum level. Accordingly, agricultural activity produces a variety of positive and negative externalities, but if there is no government intervention, positive (negative) externalities are provided less (more) than social demands. In particular, this study explicitly includes negative externalities coming from agricultural activity to define multifunctionality in agriculture. Taking this redefinition, the expansion of multifunctionality in agriculture implies shifting the direction of agriculture by providing incentives in the public sector to increase (decrease) the positive (negative) externality, thereby changing the farming system in a desirable way.
Policy Direction for Multifunctionality in Agriculture
In this study, we insist that priority should be given to the environmental aspect, especially the environmental multifunctionality in agriculture. Since environment-friendly agriculture that has been done is not sufficient to expand environmental multifunctionality in agriculture, we suggest that new policy should be based on the environmental stewardship. In other words, farmers need to act as 'stewards' to fulfill their obligation to supply agri-environmental public goods on behalf of the social members. Also it is necessary for the social members to shift to the way of paying the farmers for the social benefits.
Policy Agenda for Multifunctionality in Agriculture
First, we should strengthen the practice of environmental stewardship by taking agri-environmental policy as a starting point, but we must gradually expand the range and definition of multifunctionality so as to respond to changes in conditions and raise agricultural sustainability. In addition to traditionally important agricultural functions and categories such as food security and environment-friendly agriculture, urban agriculture, food safety, animal welfare and biodiversity can be new functions. Second, if the eligibility criterion is applied, farmers that obtain their income by focusing on farming, young farmers, and small farmers who are able to participate in joint activities for expanding multifunctionality should be included in the policy object. Third, the priority of compliance set by current laws or regulations should be set as a reference level. And then the scope and level of compliance will be stepped up in consideration of agricultural conditions, legislative status, feasibility check, and farmers' acceptance of policies. Fourth, there is a need to revise the definition and scope of multifunctionality in agriculture and the responsibilities of related entities within the Constitution and the Framework Act on Agriculture, Rural Areas and the Food Industry. Fifth, it is necessary not only to adjust the proportion of government budgets to reflect changes in social demands but also to change the characteristics of budget. It is possible to review measures regularly to adjust the proportion of the budget for a particular period based on the 'Agriculture, Rural and Food Industry Development Plan'. Sixth, there is a need to change the basis of support for agriculture to request social investment instead of the way of emphasizing the need to support the value of functions that the agricultural sector carries out but not evaluated and compensated. Finally, it is necessary to reduce the top-down / public offering methods and reinforce the bottom-up / autonomous selection measures at the action stage. The feedback process also needs to be changed. Evaluation indicators should be made in such a way as to assess whether they have achieved the policy objectives and to improve them in such a way as to accumulate for a sufficient period of time. Also it is necessary to shift some of the indicators from a performance-based to a driving-force-based approach.
Researchers: Rhew Chanhee, Cho Wonjoo, and Kim Seonwoong
Research period: 2018. 1. ~ 2018. 10.
E-mail address: chrhew@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회80458
-
좋아요2
-
다운로드1334
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업의 다원적 기능 확충 방향과 과제: 자료집
- 이전글
- 농업분야 부가가치세 제도 발전 방향과 과제