-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
지역 푸드플랜 실태와 정책과제

목차
제1장 서론
제2장 지역 푸드플랜의 추진 배경과 특성
제3장 지자체의 지역농산물 이용 촉진 제도·사업 실태와 과제
제4장 주요 지자체의 지역 푸드플랜 추진 실태와 과제
제5장 프랑스 지역 푸드플랜 사례와 시사점
제6장 지역 푸드플랜 확산을 위한 정책과제
요약문
문재인 정부 국정운영 방향은 지방분권, 균형발전이고, 사업 방식이 개별 사업 중심에서 사람 중심으로 전환하는 가운데 ‘지역 푸드플랜’이 등장하였다. 지역 푸드플랜은 농가소득이 낮은 중소농과 믿을 수 있는 먹거리를 희망하는 소비자의 이해, 지역의 지속가능성(일자리, 순환경제, 사회적 경제 활성화) 제고 측면에서 제기되었다.
최근 기초 및 광역 지자체의 ‘먹거리 기본권 선언’은 지역농산물 이용 촉진에 관해 지역의 구체적인 실천 방안으로 ‘먹거리 공공성’을 논의하며 지역 푸드플랜과 연계하기 시작했다. 그러나 지역 푸드플랜이나 먹거리 공공성 등 용어의 개념이 불명확하여 구체적인 실천내용에 의견이 분분하고 시행착오를 유발하기도 한다.
이 연구는, 지역 푸드플랜이 먹거리 공공성을 실현하기 위해 지역유통 순환체계를 구축하는 과정임을 밝히고, 지역농산물 이용 촉진을 위한 사업 및 지역 푸드플랜 선도지자체의 사례를 통해 시민이 체감할 수 있는 지역유통 순환체계의 정책과제를 도출하는 것이 목적이다.
Research Background
○The local food plan suggested by the Moon Jae-in Administration in 2017 pursues stabilizing the small or medium-sized farming sector and promoting regional distribution by efficiently linking production and consumption. Recently, along with the declaration of fundamental human rights for food made by local autonomous governments, people started to discuss “the public interest of food.” However, as the local food plan and the public interest are not well defined, opinions widely differ on how to execute those concepts.
○ In the meantime, the biggest challenge that the local autonomous bodies preparing for the local food plan currently face is to seek execution plans suitable for their regional characteristics. As they have different conditions in terms of demography, agricultural production, and consumption, it is not possible to apply a uniform project to them.
○ Against this background, this study aims to clarify that the local food plan is a process of establishing a local distribution circle to realize the public interest of food. Furthermore, it targets to identify policy tasks for local and central governments through the analysis of food-related projects and leading regional governments’ effort for the local food plan.
Research Methodology
○Statistical data, preceding literature, surveys, and in-depth interviews were carried out for this study. Also, we entrusted overseas experts to write on the relevant subject and listened to opinions from the advisory group consisting of Ha Seung-woo (author of “The Public Interest”) Kim So-yeon (professor of the Graduate School of Public Policy and Civic Engagement, Kyung Hee University), Oh Mi-ran (president of Gender & Community).
○Related employees in six local governments were interviewed, and more than 200 consumers responded to surveys. In total, 1,222 people were interviewed or surveyed for research on the detail of execution for food-related programs in the interviewed autonomous bodies and residents’ requests.
○For a case study in France, we requested Catherine (professor of Université de Rennes) and Gilles Marechal to write on the food plan in France focusing on its background and execution process and examples.
Findings
○Firstly, in the course of social campaigns for food, the concept of the public interest of food has expanded to include production stability and food safety, sustainability, and accessibility. In other words, the concept means the conventional idea of food security and further citizens’ participation. If food security is the minimum tool to secure citizens’ rights and duties, the public interest of food includes free activities of participatory democracy, such as citizens' participation and administrative governance for the expansion of rights.
○Secondly, local governments declared their proactive role in public health through the ‘declaration of fundamental human rights for food. In other words, while their effort for food security covered the underprivileged through food aids in the past, they have expanded their endeavor into all citizens‘ rights for healthy food.
○Thirdly, regional autonomous governments enact ordinances for local food, school or free meal services, etc. to promote the sale of local agricultural produce. Also, they run various corporations, such as direct sale stores or school catering services, to execute food-related programs. However, such organizations go through inefficiency as their logistics systems are different. The local food plan can integrate related programs to promote the sale of regional agricultural produce and maximize their synergy through organized production and the creation of consumer markets.
○Fourthly, concerning relevant cases of local governments, as their demography by age was different from each other, the categorization by region was not meaningful. However, the gap between the areas which initiated the food plan and the others which lacked such effort took place because the former had networks among various stakeholders for administration, governance, and food facilities, while the latter did not.
○Fifthly, France is very different from Korea in that it declared the national food plan (les plans nationaux d‘actions, PNA) and prepared a legal ground to support the local food plan. Its food plan took roots as residents became aware of the importance of the environment and directly traded with organic farmers. And the movement brought about outcomes such as increased consumption in vegetables in school meals and enhanced food education. Although the food plan in France is similar to Korea‘s in that the government initiated it, various networks there lead execution without specific organizations for implementation.
○Sixthly, people‘s interest in food-related businesses can expand the market size for the local food plan. The basic unit for the local food plan should be low-level local governments, while residents take the lead in execution. Also, while low-level autonomous bodies focus on organized production and the expansion of related markets, municipal governments should provide human resources education and information management. Meanwhile, the central government should put its energy into areas beyond the capacities of local governments, such as budget planning and intergovernmental programs.
Researchers: Jeong Eunmee, Choi Byungok, Choi Jaehyun
Research period: 2019. 1. ~ 2019. 10.
E-mail address: jeongem@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회104155
-
좋아요1
-
다운로드1175
같은 분야 보고서
-
노지 원예농업의 스마트화 실태와 과제
구자춘2024.10.30KREI 보고서 -
대체식품 시장 변화에 따른 축산업의 대응 과제
이용건2024.10.30KREI 보고서 -
농산물 수급관리 고도화를 위한 디지털기술 활용실태와 정책과제
최병옥2024.10.30KREI 보고서 -
농식품 글로벌 가치사슬 위험 요인 분석과 대응 방안연구
김종진2024.10.30KREI 보고서 -
수직농장의 운영 실태와 정책과제
서대석2023.09.30KREI 보고서 -
농산물 유통환경 변화 대응 현황과 시사점
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(3/3차년도)
김병률2023.12.30KREI 보고서 -
2023('22년 기준) 김치산업 실태조사 분석보고서
박기환2023.12.30KREI 보고서 -
농산물 물류 효율화를 위한 정보화 방안 도출
송치홍2022.12.30KREI 보고서 -
플랫폼 기반의 농산물 유통서비스 활성화 방안(2/3차년도)
김성우2022.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 이상기후가 농업부문에 미치는 경제적 영향 분석
- 이전글
- 토지공개념에 기초한 농지관리 제도 개선 방안