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농촌경제
식품소비 라이프스타일이 가공식품 지출에 미치는 효과 분석 : 군집분석과 매칭기법을 이용하여

목차
1. 서론
2. 선행연구 검토
3. 연구 방법
4. 식품소비 라이프스타일 유형 분석
5. 가공식품 지출액에 대한 효과 분석 결과
6. 요약 및 결론
요약문
본 연구는 식품 소비 라이프스타일이 1회 가공 식품 지출액에 미치는 효과를 분석하였다. 요인 분석과 군집분석 방법을 이용하여 식품 소비 라이프스타일의 유형을 분류한 결과, 편의 추구형, 선도/수용형, 가정식 선호형, 브랜드 추구형, 웰빙형 5개 유형으로 소비자를 구분하였다.
5개 식품 소비 라이프스타일에 따른 가공 식품 지출액의 효과 분석시 선택적 편의와 내생성 문제를 통제하기 위해 비모수방법인 매칭기법을 이용하였다. 분석 결과, 가정식 선호형은 타 군집에 비해 4,006~4,933원 낮은 반면, 편의 추구형은 3,053~4,195원 높게 나타났다. 이는 소비자의 소비성향과 구매행태가 일치하는 결과이다. 본 연구는 식품 소비 라이프스타일에 따라 1회 가공 식품 지출액이 차이가 있다는 것을 밝혔다는 점과, 내생성문제를 통제하기 위해 기존연구보다 엄밀한 분석방법을 시도하였다는 점에서 의의가 있다.
This paper analyzes the impacts of food consumption lifestyle on the expenditure for the processed food. By factor and cluster analyses, food consumption lifestyles are classified into five different types; convenience-pursuing, new product-pursuing, homemade food-pursuing, brand-pursuing and wellbeing-pursuing are those identified lifestyles. In assessing the influence of lifestyle on food expenditure, we employ propensity score matching (PSM) in order to control the selection bias and endogeneity problem. The results of PSM analysis indicate that the expenditure on processed food of the consumers pursuing homemade food is 4,006~4,933 won lower than that of other types of consumers per visit of shopping. The expenditure on processed food of the consumers pursuing convenience is estimated to be 3,053~4,195 won higher than that of other types of consumers.
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