-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농가등록제 도입에 관한 연구

목차
제1장 서 론
1. 연구 배경과 필요성 1
2. 선행연구 검토 3
3. 연구 목적 3
4. 연구내용 및 방법 4
제2장 국내외 관련 제도
1. 국내 관련 제도 6
2. 외국의 관련 제도 19
제3장 농가등록제 도입의 기본방향
1. 농가등록제의 필요성 62
2. 농가등록제 도입의 기본방향 69
제4장 농가등록제 시행방안
1. 등록대상 73
2. 등록방법 76
3. 등록내용 78
4. 관련 제도와의 관계 설정 86
5. 농가등록 관리체계 95
제5장 농가등록제 도입에 대한 설문조사
1. 농업인 의향 조사 103
2. 농정담당 공무원 의견 조사 108
3. 등록항목의 적절성 및 농가의 기장 가능성 조사 113
제6장 농가등록제 도입을 위한 제도 정비
1. 농가등록제 도입에 따른 세제 관련 제도 검토 118
2. 정보보호 관련 제도 검토 131
3. 농가등록제의 법제화 관련사항 검토 137
제7장 요약 및 정책적 제언 143
Abstract 151
참고문헌 153
부록 Ⅰ. 독일 니데르작센주 농업경영체 등록 신청서식 154
부록 Ⅱ. 독일 작센주 통합직불금 신청서식 162
부록 Ⅲ. IACS 관련 EU 위원회 규정의 주요 내용 171
부록 Ⅳ. 영국 농촌지불청(RPA) 등록양식 176
부록 Ⅴ. 일본의 인정농업자제도와 청색신고제도 256
부록 Ⅵ. 농가등록제 도입에 관한 농업인 설문 274
부록 Ⅶ. 농가등록제 도입에 관한 농업인 설문 분석결과 279
부록 Ⅷ. 농가등록제 도입에 관한 공무원 설문 295
부록 Ⅸ. 농가등록제 도입에 관한 공무원 설문 분석결과 300
요약문
The goal of the study is to design a way to implement the farm registration program, where farms report their business information that is required for the government to have in order to administrate farm support programs efficiently, and practically apply the information from it to another policies.
Government programs for farmers have been changed from market oriented one to individual farm based one. There will be more programs targeting individual farm such as direct payment, farm income stabilization account and less programs of price support or market intervention. Such a farm based program needs cross-sectional as well as time-series information of individual farms such as cultivated land size, crops growing, number of livestock.
It is necessary to have aggregate management system of farm data to reduce administration cost and also improve accuracy of data. Each farm programs have their own farm application process and their own data management in the current system where they don't share the data and accordingly it is hard to verify the information.
Farms have been diversified in many ways. Their farming size, level of specialization, age of farmers became more different than before. Farmers demand government to offer differentiated farm programs that can align with farm characteristics. As a response of this, it is necessary for the government to manage farm information systematically and provide differentiated tailor-made information for implementing different programs, hence carrying out policy customer relationship management(PCRM).
For the successful implementation of farm registration program, we studied and proposed the following:
First we examined domestic and foreign similar programs. In domestic they are livestock registration, agriculture integrated information excellent system, farm land register. In foreign countries they are IACS in Europe, Customer Statement and Comprehensive Information Management System in US.
Second, we made suggestions on how to carry out the farm registration and where it is supposed to heading toward. Careful consideration is made about who is going to register, method of registration whether it is mandatory or voluntary, register information, and who is going to administer the program.
Third, we examined the laws that can affect the implementation of farm registration and the suggestions were made in how to coordinate them. Reviewed laws are tax laws and laws regarding information protection.
Researchers: Nae-Won Oh, Soo-Suk Kim, Hogun Chong, Myungheon Lee, Wook Ko
E-mail Address: naewonoh@krei.re.kr
The goal of the study is to design a way to implement the farm registration program, where farms report their business information that is required for the government to have in order to administrate farm support programs efficiently, and practically apply the information from it to another policies.
Government programs for farmers have been changed from market oriented one to individual farm based one. There will be more programs targeting individual farm such as direct payment, farm income stabilization account and less programs of price support or market intervention. Such a farm based program needs cross-sectional as well as time-series information of individual farms such as cultivated land size, crops growing, number of livestock.
It is necessary to have aggregate management system of farm data to reduce administration cost and also improve accuracy of data. Each farm programs have their own farm application process and their own data management in the current system where they don't share the data and accordingly it is hard to verify the information.
Farms have been diversified in many ways. Their farming size, level of specialization, age of farmers became more different than before. Farmers demand government to offer differentiated farm programs that can align with farm characteristics. As a response of this, it is necessary for the government to manage farm information systematically and provide differentiated tailor-made information for implementing different programs, hence carrying out policy customer relationship management(PCRM).
For the successful implementation of farm registration program, we studied and proposed the following:
First we examined domestic and foreign similar programs. In domestic they are livestock registration, agriculture integrated information excellent system, farm land register. In foreign countries they are IACS in Europe, Customer Statement and Comprehensive Information Management System in US.
Second, we made suggestions on how to carry out the farm registration and where it is supposed to heading toward. Careful consideration is made about who is going to register, method of registration whether it is mandatory or voluntary, register information, and who is going to administer the program.
Third, we examined the laws that can affect the implementation of farm registration and the suggestions were made in how to coordinate them. Reviewed laws are tax laws and laws regarding information protection.
Researchers: Nae-Won Oh, Soo-Suk Kim, Hogun Chong, Myungheon Lee, Wook Ko
E-mail Address: naewonoh@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회26163
-
좋아요0
-
다운로드0
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
농업인 디지털정보화 증진 방안 연구
심재헌2024.10.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: : 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
인구구조 변화에 따른 식품시장 대응과제 (1/2차년도)
박미성2024.12.30KREI 보고서 -
그린바이오 산업의 성장산업화 방안연구(1/2차년도) - 종자 및 마이크로바이옴산업 중심으로
윤종열2024.12.30KREI 보고서 -
2024년 농업·농촌에 대한 국민의식조사
김수린2024.12.30KREI 보고서 -
농촌 주민이 생각하는 지역사회의 저출생·초고령화 대응 과제 : 초점집단토론 자료(2)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
지역별 농지거래 실태 분석
채광석2024.12.30KREI 보고서 -
저출생·초고령화에 대응한 농촌정책의 전환(1/2차년도)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
순환경제 이행을 위한 농식품산업 업(리)사이클링 전략 연구
우병준2024.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 양념채소 주산단지 구조개선 방안
- 이전글
- 포천시 농특축산물 종합유통센터 건립 타당성 연구