-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농업법인의 운영실태와 제도개선방안 연구

목차
▷서론
▷농업법인제도의 현황과 과제
▷농업법인의 운영현황과 실태
▷외국의 농업법인 관련제도
▷농업법인의 발전방향과 제도개선방안
▷요약 및 결론
요약문
1990년 4월의 「농어촌발전특별조치법」에 의해 법제화된 농업법인제도는 시행된 지 15년을 경과하고 있다. 당초 농업법인은 농업생산의 협업화를 통해 경영 규모를 확대하고 경영체의 영속성을 확보하는 한편, 농업경영체가 농산물의 생산 외에 유통·가공·판매 등 관련 산업을 겸영함으로써 농기업으로 발전할 수 있도록 하자는 것이었다.
이 연구는 현행 농업법인의 실태를 조사·분석하여 당초의 목적이 어느 정도 달성되었는지 평가하고, 더욱 바람직한 발전 방향을 제시하고자 하는 것이다. 농업법인의 발전 방향 제시와 관련하여 이 연구의 독창성은 우리나라 농업경영체의 구조상 문제점과 이를 대체할 수 있는 대안으로 농업법인을 제시하고 있는 점이다. 이 연구는 현행 가족농 형태의 농가구조를 질적으로 변형시킬 수 있는 새로운 경영체 유형을 농가의 법인화에서 찾고 있다.
This study aims to investigate the problems of the current agricultural corporation system by conducting case studies and a questionnaire survey of agricultural corporation operators. It also seeks to come up with directions and practical ways for the institutional improvement of agricultural corporations with regard to various aspects such as law, institution, and policy by drawing implications from the agricultural corporation systems and policies in advanced countries.
The institutional and political problems faced by the agricultural corporations in Korea today are summarized as follows: First, any distinction between the Farming association corporation and the Agricultural corporation company is so ambiguous that it is difficult to gain much analytical benefits from their respective institutional features. Second, due to the broad dimensions of businesses covered by agricultural corporations, stretching from agricultural production to marketing and other customer-oriented services, it is difficult to set accurate political objectives for agricultural corporations. Third, agricultural corporations have competitive or conflicting relationships with regional agricultural cooperatives in carrying out their operations such as marketing. Fourth, there is no agency to oversee the agricultural corporations. Accordingly, agricultural corporations do not have their own systems to evaluate and monitor their management. Fifth, the tax benefit system for agricultural corporations is only effective during a certain period as it is based on time-limited provisions.
The directions for developing Korean agricultural corporations are suggested to achieve two distinct goals. One of them is to provide a basis for fostering large scale agricultural corporations as business enterprises. The other is to establish a new form of corporation with the scale of small family farms, thus rationalizing the family farm management currently prevailing.
The institutional reforms for developing agricultural corporations can be attained by taking the following three steps. The first step is to resolve the management and control related problems of today's agricultural corporation system. The second step is to introduce a limited responsibility enterprise with the scale of family farms, the so-called "limited agricultural corporation," as an alternative agricultural corporation. This system focuses on transforming family farms into a corporation type that pursues transparent management by separating the management from household economy and that minimizes the risks and debts through the limited responsibility for management and capital. In addition, it makes possible to bring up a model for farm successors, allowing family management by parents and their sons or daughters alike. The third step is to set up a new corporation system that classifies the current agricultural corporations into two classes according to corporate functions; i.e. agricultural production corporation and agricultural service corporation. The former is consisted of large agricultural production units and small family farms. The latter assumes the form of a unified agricultural enterprise, being completely free of investment and management in non-agricultural sectors.
Researchers: Soo-Suk Kim, Seok-Doo Park
E-mail address: soosuk@krei.re.kr, sdpark@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회50625
-
좋아요0
-
다운로드72
같은 분야 보고서
-
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
미래농업 대응 신성장 산업의 성과와 정책과제
이정민2024.10.30KREI 보고서 -
공공형 계절 근로 시범사업 성과와 과제
엄진영2023.11.30KREI 보고서 -
2018~2022년 농가경제 심층분석
민선형2024.04.30KREI 보고서 -
농업·농촌 향토자원의 지식재산권 강화 방안
김용렬2023.12.30KREI 보고서 -
농촌지역 청년정책 분석
김문길2023.12.30KREI 보고서 -
리빙랩을 통한 농촌 청년 실태와 요구 분석
마상진2023.12.30KREI 보고서 -
탄소중립 실현을 위한 가축 사육단계 온실가스 감축 방안
이용건2023.10.30KREI 보고서 -
농식품 재정 세입 구조 개선 연구
김미복2023.10.30KREI 보고서 -
농업생산성 제고를 위한 중장기 전략과 과제
박지연2023.04.30KREI 보고서
- 다음글
- 농업부문 바이오매스의 이용활성화를 위한 정책방향과 전략 (1/2차 연도)
- 이전글
- 농산촌 지역혁신체계 기반 구축 (2/2차 연도)