-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
WTO 농업보조금 분쟁사례 분석과 시사점

목차
제1장 서론
제2장 WTO 농업위원회의 농업보조 관련 논의 분석
제3장 농업보조에 관한 WTO 분쟁사건 분석
제4장 보조 분쟁 관련 미국과 EU의 개혁조치
제5장 요약 및 결론
요약문
WTO 농업위원회에서는 농업보조금과 TRQ 이행실적, 수출보조금 집행실적 등 각국의 UR 이행실적을 점검하는데, 특히 농업보조금에 관해서는 많은 논란이 벌어지고 있다. 우리나라의 경우도 WTO에 통보한 이행실적을 바탕으로 국내 농업정책이 WTO 규범에 맞게 추진되는지 점검을 받고 있다.
우리나라의 경우 2004년까지는 쌀 수매제도에 의해 현행 AMS가 보조금 한도의 90%를 상회하는 등 보조금 운용한도에 큰 제약을 받았으나 2005년도에 쌀 소득보전직불제가 도입되면서 보조금 운용에 여유를 갖게 되었다. 하지만 우리나라의 쌀 소득보전직불제에 대해 과연 고정직불제가 WTO 규정에 맞게 허용보조로 운용되는지에 대해 많은 나라가 관심을 갖고 있기 때문에 신중하게 운영하여야 한다.
한편, 일부 국가의 보조금 정책의 WTO 규정 위반 여부에 대해서는 WTO 분쟁해결 절차에서 판정이 난 경우가 있는데, 미국의 면화보조금이 브라질에 패소함에 따라 향후 제정되는 2008 농업법에서 면화보조금에 대한 정책전환이 이루어질 전망이다. EU도 설탕에 대한 수출보조가 WTO 규정 위반이라고 판결을 받았으며, 2006 CAP 개혁에서 설탕에 대한 개혁조치를 단행하였다는 사실은 우리에게 많은 시사점을 준다.
This research has three objectives. First, it aims to examine how member countries have implemented their agricultural domestic support under the Agreement on Agriculture, which have been regularly monitored and discussed by the Committee on Agriculture (CoA) in the World Trade Organization (WTO). Second, it is to analyze formal trade dispute cases related to domestic and export subsidies among WTO member countries and derive their implications in terms of policy reforms or directions. Finally, it is to review on-going reform talks of the Common Agricultural Policy (CAP), the European Union by giving close attention to the policy proposals’ compatibility with the current WTO disciplines.
An examination of the minutes of the CoA meetings reveals that close to 700 questions and replies were made on agricultural subsidies over the 2010-12 period. Among the four major agricultural subsidies, namely Aggregate Measurement of Support (AMS, or Amber Box), Blue Box, de minimis, and Green Box, inquiries about Green Box measures were in the majority. This is partly because these measures are of no ceilings and are not subject to reductions, typically notified with insufficient information.
With respect to Korea’s notifications, the United States, Canada and Australia sought for clarifications on the legitimacy of the fixed payment scheme for paddy fields and public stockholding program for rice as Green Box measures. It is thus important to pay attention to Green Box criteria when the country considers the possibility of increasing target prices for direct payments and specifying land use requirements for the payments.
Since 1995, there have been six dispute cases regarding agricultural subsidies under the Dispute Settlement Body of the WTO. They include EU-Sugar, Canada-Dairy, US-Cotton, China-Brand Products, US-Corn, and Korea-Beef. Among others, WTO rulings on EU-Sugar and Canada-Dairy disputes were substantial and significant because they were on economic grounds of the so-called cross-subsidization effects. The cross-subsidization incidence refers to the case when domestic price subsidies within production quotas (EU-sugar) or revenue pooling mechanisms (Canada-dairy) have spillover effects on or play as export subsidies. If this argument is further generalized, various forms of decoupled direct payments applied to a limited volume of farm production could be challenged as a trade distorting instrument.
The US-Cotton case highlighted that the ban on planting fruits, vegetables and wild rice on base acres disqualifies the US direct payment program as a Green Box measure, because it is to place a restriction on land use. Consequently, the 2013 US Farm Bill is forecast to rectify these payment requirements. Being cast in the sugar case, the EU drafted and implemented the 2006 sugar reform, which was targeted at phasing out production quotas by October 2015, eliminating of public intervention and thus minimum price guarantee and counting re-exports of the imported sugar from the ACP countries and exports of over-quota production (C-sugar) in export subsidies.
The 2013 CAP reform proposals presented reformulated direct payment schemes as the basic payments and the green component. But there is the rise of concern about the eligibility for such payments as decoupled income support under the Annex 2 of the Agreement on Agriculture.
First, there are many empirical evidences that even decoupled payments cause distortion albeit smaller than other types of subsidies. Second, the condition that payments must be tied to “maintained in good agricultural and environmental condition” or cross compliance may render challenge of litigation. By influencing production or farm inputs uses, such cross compliance requirements may create difficulty with the Article 6(d) in Annex 2, which states that payments should not be “related to or based on the factors of production employed in any year after the base period.” Likewise, the fact that eligibility of payments is limited to “active farmers” seems at risk of the same criterion. Finally, it is noted that the environment component cannot fall into the Article 12 for payments under environmental programs since the payments are not “limited to the extra costs or loss of income involved in complying with the government program.”
In sum, the CAP reform proposals are far from being substantial from the WTO perspectives. Unlike the proposed US Farm Bill, the new direct payments are forecast to be in much the same vein, leaving the current litigation at risk.
The 2008 US Farm Bill expired in Sept. 2012 and was extended 1 year. The Senate approved its version of a new five-year farm bill on June 10, 2013. But the House failed to pass a House version of the farm bill on June 13, 2013. The Senate bill eliminates program supports for US upland cotton growers and replaces it with a stacked income protection insurance plan, in an effort to finally put to rest a dispute by Brazil against what it says are illegal subsidies to US cotton producers. Also revised to meet Brazil's objections is an upland cotton-marketing loan program. To receive marketing loans, farmers must agree to comply with conservation and wetlands requirements. Similar language is contained in the House version.
Researchers: Joo-Ho Song, Song-Soo Lim, Da-eun Jung and Su-ji Kim
Research period: 2012. 12.~2013. 6.
E-mail address: jhsong@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

-
상세정보 조회58808
-
좋아요0
-
다운로드317
같은 분야 보고서
-
식량 위기에 관한 인식 및 대응 현황 조사 분석
최윤영2024.12.30KREI 보고서 -
세계 견과류 산업 동향과 시사점
남경수2024.12.30KREI 보고서 -
중국농업전망(2024~2033)
전형진2024.12.30KREI 보고서 -
에콰도르의 농업 및 화훼산업 동향
채상현2024.11.30KREI 보고서 -
2024년도 중국 농수산물 품목분류 및 관세율
전형진2024.07.22KREI 보고서 -
통계로 본 세계 속의 한국농업
김라이2024.06.21KREI 보고서 -
International Joint Symposium - Rice Seed Certification and Distribution Systems in Africa
KREI2023.12.30KREI 보고서 -
Current Dynamics of Rice Seed Value Chains in Seven African Countries
차원규2023.12.30KREI 보고서 -
농림업 분야 중점 협력국 국제개발협력 전략 수립(6차년도) : 아프리카 7개국 벼 종자 생산 및 보급 향상
차원규2023.12.30KREI 보고서 -
평화시대 한반도 농업통합 중장기 로드맵 수립 연구(4/5차년도)
최용호2023.12.30KREI 보고서
- 다음글
- 농지보전부담금 부과기준 개선 연구
- 이전글
- 농산물 가격의 물가에 대한 영향 평가와 시사점