-
- 연구보고서
- 이슈+
- 인재채용
- 연구원개요
- 정보공개
- 고객헌장 및 서비스 이행표준
- 학술지
- 농정포커스
- 공지사항
- 조직도
- 공공데이터 개방
- VOC 처리절차
- 글로벌 정보
- KREI논단
- 보도자료
- 원장실
- KREI 정보공개
- 개인정보 처리방침
- 농업농촌국민의식조사
- 주간브리프
- KREI I-zine
- 연구사업소개
- 사업실명제
- CCTV 설치 및 운영안내
- 세미나
- 농업농촌경제동향
- 농경나눔터
- 경영목표
- 연구협력협정 체결현황
- 홈페이지 저작권 정책
- 농식품재정사업리포트
- 동정&행사
- 윤리경영
- 해외출장연수보고
- 이메일 무단수집 금지
- 농업관측정보
- 연구제안
- 신고센터
- 질의응답
- 인권경영
- 체육시설 및 주차장 운영안내
- 뉴스레터
- 임업관측정보
- ESG경영
- KREI CI
- 찾아오시는 길
-
- 연구보고서
- 농촌경제
- 세계농업정보
- 개요
- 자료집
- 채용안내
- 원장 인사말
- 인권경영비전
- 안내
- 경영정보공시
- 국내
- 제1장 총칙
- ESG경영목표및전략
- 수시연구과제
- 논문기고안내
- 해외곡물시장동향
- 정보그림
- 채용공고
- 원장 약력
- 인권경영 추진체계
- 공공데이터 수요조사
- 사전정보공표
- 국외
- 제2장 공정한 직무수행
- ESG경영 추진체계
- 2024년 기본·일반연구보고서
- 논문작성도우미
- 농축산물수입동향(FTA)
- 조사결과
- 친인척 채용인원 공개
- 역대 원장소개
- 인권침해 구제절차 신고
- KREI 핵심정보
- 제3장 부당 이득의 수수 금지 등
- ESG 실천과제 및 추진성과
- 관련자료
- 인권경영 활동/교육
- 참고자료
- KREI RESEARCHER
- 제4장 건전한 공직풍토의 조성
- ESG성과평가
- 인권경영 지침/자료
- 제5장 위반시의 조치 등
- ESG경영위원회 운영기준
- 제6장 보칙
연구보고서
농촌산업 통계·동향 분석을 통한 6차산업 발전전략 연구

목차
제1장 서 론
제2장 농촌산업과 6차산업화의 개념과 의미
제3장 농촌산업의 동향과 6차산업 현황
제4장 국내외 6차산업 관련 정책
제5장 6차산업화 대책에 대한 정책수요자 인식
제6장 농촌산업 활성화를 위한 6차산업 발전 전략
요약문
농촌은 농촌 인구의 감소, 고령화, 도농소득격차 심화 등 부정적 상황이 지속되고 있다. 이를 타파하기 위해 농촌산업과 6차산업화가 필요한 시점이다. 농촌산업 정책과 6차산업화 정책을 위해서는 농촌산업과 농촌의 현실을 객관적으로 판단할 수 있는 기준이 필요하다. 이것은 계량화된 통계에서 찾을 수 있다. 농촌산업과 6차산업화 육성을 위해 농촌산업의 현실은 어떠한지, 6차산업화 현황은 어떠한지를 통계를 통해 짚어 볼 수 있어야 한다. 객관적인 자료를 토대로 정책이 이루어져야 타당한 논리와 농업인, 농촌주민, 국민에 대한 설득이 가능하기 때문이다.
6차산업화 정책은 상생협력을 기반으로 한 융복합화 활동인 6차산업화를 통해 농업의 부가가치를 증대시키고, 이를 통해 농가소득을 증대시키고자 하는 정책적 활동을 의미한다. 또한 6차산업화 활동이라는 혁신활동을 확대시킴으로써 농촌산업의 활성화도 꾀하고자 하는 정책이라 할 수 있다.
이 연구는 6차산업화를 통한 농촌지역 활성화에 필요한 방안을 모색하고자 하고 있다. 이를 위해 우선, 농촌산업의 개념을 설정하고, 이를 기준으로 하여 농촌산업과 6차산업화 동향을 파악하고 있다. 그리고 과거의 농촌산업 정책의 문제점을 진단하여 향후 추진 방향을 도출하고, 6차 산업화를 통한 농촌경제 활성화를 위해 필요한 거버넌스 구축 등을 위한 방안들을 마련하였다.
◦ This study aims to find ways to vitalize rural areas through the 6th industrialization of agriculture.
◦ Rural industry is the industrial space of industrial activities in rural areas. The 6th industrialization is the convergence activity among industrial activities, and the 6th industry means the industry formed through the 6th industrialization activities among the rural industry.
◦ The 6th industrialization policy can mean a policy to increase agriculture’s value added through the 6th industrialization, which is the convergence activity based on win-win cooperation, thus raising farm income. Also, this policy can be a policy to vitalize the rural industry by expanding the innovative 6th industrialization activity.
ㅇ To examine the rural industry’s current trend, it is needed to see the rural economy’s trend and the industry’s overall change.
- In gun, which can be classified as typical rural areas, GRDP is growing steadily. However, the GRDP growth rate of gun is lower than that of general cities and urban-rural consolidated cities.
- According to the statistics of the number of businesses in eup and myeon in Korea, the number of businesses decreased in agriculture, forestry, fishery, and wholesale and retail trade.
- While the number of wholesale and retail businesses in eup in Korea increased slightly, that in myeon decreased largely.
- 64% (20,567 people in 2011) of the people in agricultural, forestry, and fishery businesses work in rural areas (eup and myeon).
- The manufacturers’ size in eup and myeon is estimated to have grown on average.
- According to the result of the shift-share analysis, Gyeonggi-do specializes in agriculture, forestry, and fishery. Gyeonggi-do, Chungcheongbuk-do, Chungcheongnam-do, Gyeongsangbuk-do, and Gyeongsangnam-do specialize in manufacturing.
ㅇ The location quotient analysis shows that the number of the people in agricultural, forestry, and fishery businesses is a big part in rural areas. The 6th industrialization is closely related to manufacturing and the service industry related to art, sports, and leisure. All rural areas except Gangwon-do and Jeju-do specialize in manufacturing. Only Gyeonggi-do, Gangwon-do, Jeollabuk-do, Jeollanam-do, and Jeju-do specialize in the service industry related to art, sports, and leisure, unlike manufacturing.
◦ To see the 6th industry’s present state, farm households and agricultural corporates were examined.
- For the last 5 years, the farm households doing the 6th industrialization activity increased over 58,000 households from 103,981 households in 2005 to 162,640 households in 2010.
- The number of agricultural corporates doing nonfarm production closely related to the 6th industry is 8,493 in 2012, nearly 4 times higher than that (1,941) in 2000.
- In terms of a share of agricultural corporates by type, distribution and manufacturing industries’ share is growing greatly.
- In 2010, the number of farm households and corporates participating in the 6th industrialization was 171,133. Among them, the number of farm households was 162,640, and the number of agricultural corporates was 8,493.
◦ A survey was conducted to know policy demanders’ awareness of the 6th industrialization measures.
- The number of the survey’s participants: 554 (The people in agriculture, forestry, and fishery were 85.5% (459 people) of all respondents.)
- The respondents have a high awareness of the 6th industrialization. The 6th industry can increase income, and farmers want to have the right of pricing decisions through the 6th industrialization. Farmers make the most effort to extend the market, but they have difficulties due to the lack of expertise in sales and marketing.
- Most respondents were positive about the government’s 6th industrialization measures. The respondents expect much of the regional consortium project group, sales and export support plans, the rural industry cluster zone, and the intermediary organization designation project.
◦ To develop the 6th industry for the vitalization of the rural industry, the following strategies are needed:
- Metropolitan councils and city and gun (county) governments should make plans to promote the rural industry.
- Intermediary organizations need to be vitalized.
- The council for the development of the rural industry is needed for the development of the industry and the 6th industrialization.
- As a base to promote the 6th industrialization and the rural industry, the rural industry cluster zone (the 6th industry cluster zone) is needed.
- In terms of business, product development, production, marketing, and procurement of managerial resources are important.
Researchers: Yong-Lyoul Kim, Eun-Mee Jeong, Yong-Woog Choi, and Tae-Nyoung Han
Research period: 2013. 6. - 2014. 2.
E-mail address: kimyl@krei.re.kr
저자정보

저자에게 문의

구매안내
KREI의 출판물은 판매 대행사 (정부간행물판매센터)와 아래 서점에서 구입 하실 수 있습니다.
판매대행사
판매서점
교보문고 | http://www.kyobobook.co.kr |
---|---|
영풍문고 | http://www.ypbooks.co.kr |
알라딘 | http://www.aladin.co.kr |
-
상세정보 조회46403
-
좋아요0
-
다운로드15
같은 분야 보고서
-
저출생·초고령화에 관한 농촌 주민의 경험과 인식: 초점집단토론 자료(1)
김정섭2024.12.30KREI 보고서 -
미래농업 대응 신성장 산업의 성과와 정책과제
이정민2024.10.30KREI 보고서 -
공공형 계절 근로 시범사업 성과와 과제
엄진영2023.11.30KREI 보고서 -
2018~2022년 농가경제 심층분석
민선형2024.04.30KREI 보고서 -
농업·농촌 향토자원의 지식재산권 강화 방안
김용렬2023.12.30KREI 보고서 -
농촌지역 청년정책 분석
김문길2023.12.30KREI 보고서 -
리빙랩을 통한 농촌 청년 실태와 요구 분석
마상진2023.12.30KREI 보고서 -
탄소중립 실현을 위한 가축 사육단계 온실가스 감축 방안
이용건2023.10.30KREI 보고서 -
농식품 재정 세입 구조 개선 연구
김미복2023.10.30KREI 보고서 -
농업생산성 제고를 위한 중장기 전략과 과제
박지연2023.04.30KREI 보고서
- 다음글
- 농촌산업 통계·동향 분석을 통한 6차산업 발전전략 연구 : 요약본
- 이전글
- 농식품 소비자정책의 추진방향과 정책과제