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농촌경제
식품안전에 대한 태도가 가공식품 소비에 미치는 영향

목차
1. 서 론
2. 이론적 방법론
3. 분석자료
4. 소비자 그룹별 사회경제적 특징
5. 식품안전 태도에 따른 가공식품 구매패턴
6. 요약 및 결론
요약문
본 연구는 소비자들의 식품안전에 대한 태도가 실제로 그들의 가공식품 구매에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보았다. 이를 위해 군집분석을 사용하여 식품안전에 대해 유사한 태도를 가진 소비자들을 그룹으로 묶고, 소비자 그룹별로 나타나는 가공식품의 구매행동을 프로빗(probit) 모형과 한계효과를 통해 실증적으로 분석하였다. 식품안전에 민감한 ‘High 민감 그룹’의 소비자들은 가격할인/판촉행사 가공식품, 수입 가공식품, 프리미엄 가공식품, 간편식을 꾸준히 소비해 온 것으로 나타났으며, 그 중에서도 프리미엄 가공식품을 구매할 확률이 높은 것으로 분석되었다. 한편, 평소 식품안전성에‘관심이 있는 그룹’그룹의 소비자들은 가격할인/판촉행사 가공식품, PB 상품, 수입 가공식품, 프리미엄 가공식품을 지속적으로 구매해 왔으며, 프리미엄 수입 가공식품과 고품질의 프리미엄 가공식품을 구매할 확률이 높은 것으로 분석되었다.
The purpose of this paper is to analyze the effect of attitude toward food safety on the consumption of processed foods. The attitude is measured by two different approaches using consumer survey results. First, based on whether the consumers regard the safety as a relatively important factor, among others, when they purchase food, safety-sensitive and safety-nonsensitive consumer groups are divided. Second, based on whether consumers concern about safety information among the informations they are checking when they purchase food, safety-caring and safety-indifferent consumer groups are divided. For the division of consumer groups, K-Means Clustering is applied. By using a probit model and investigation of the marginal effect derived from the estimation results of the probit model, we analyze the purchase pattern of the consumer groups for the five different kinds of processed food. According to the estimation result, the purchasing experience for processed foods by the consumers who care about food safety is increasing. It is estimated that the consumers who care about food safety are more likely to buy imported and premium products.
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