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농촌경제
헤도닉가격모형을 이용한 치즈특성의 소비자지불의사 분석

목차
1. 서론
2. 헤도닉가격모형의 이론적 배경
3. 조사개요 및 분석자료
4. 실증모형 및 분석결과
5. 요약 및 결론
요약문
본 연구는 소비자 효용극대화와 생산자 이윤극대화 이론을 동시에 고려한 헤도닉가격모형의 이론적 배경을 고찰함으로써, 치즈의 특성가치를 평가하고, 특성별 소비자지불의사를 분석하였다. 분석결과, 소비자 지불의사에 가장 큰 영향을 미치는 특성은 포장단위인 것으로 나타났으며, 무항생제와 유기농인증 치즈는 비인증치즈보다 지불의사가 높게 추정되었다. 또한 국내 브랜드는 수입 브랜드보다 가격 프리미엄이 낮게 나타났으며, 원유 원산지별 특성에서는 미국산, 오세아니아산, EU산 순으로 지불의사가 높게 나타났으나 기저변수인 국내산 보다는 낮다. 그 외에 자연치즈에 대한 선호도가 가공치즈보다 높은 것으로 나타났고, 요리용치즈가 일반치즈보다 가격프리미엄이 낮은 것으로 나타났다. 이와 같은 분석결과를 바탕으로 유제품시장의 대내와 여건변화에 적극 대응할 수 있는 국산치즈의 경쟁력강화를 위한 시사점을 제시하였다.
This study examines the theoretical background of the hedonic price model based on consumer utility maximization and producer profit maximization. The objective of this study is to evaluate the characteristics value of cheese and analyze willingness to pay for the cheese characteristics with the hedonic price model. This study provides implications for strengthening the competitiveness of domestic cheese, which can actively respond to changing domestic and international conditions in the dairy market. The price elasticity of the packaged unit has a relatively large impact on consumers' willingness to pay. The WTP for non-antibiotic and organic cheese is higher than the non-certified cheese. Domestic brands have a lower price premium than imported brands. Also, America's crude cheese is the cheapest, followed by Oceania and the EU, and the preference for natural cheese is higher than processed cheese. In addition, it is estimated that cooking cheese has a lower price premium than ordinary cheese.
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